Wednesday, 28 April 2010

Syurga itu Di bawah tapak kaki Ibu

Nabi S.a.w bersabda yg bermaksud:
"Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa dan
kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan Ibubapa."
(hadith Riwayat at-Tarmizi)

Why Allah mengangkat martabat ibu bapa? Because ibu dan bapa sgt besar jasanya kepada kita. Tidak ada manusia di muka bumi ini yg yang lebih besar jasanya kepada kita. Dgn susah payah ibu kita mengandung dan melahirkan kita semua. kemudian ibu bapa kita jugalah yg mengasuh, membesarkan, mendidik dan mencukupkan segala keperluan. Semua itu dilakukan dengan ikhlas dan dengan penuh kasih sayang.

Namun seorang ibu....

Oleh itu pengorbananan seorang ibu sukar dinilai dengan wang ringgit mahupun harta benda.Kesulitan semasa hamil, kesakitan yg dialami takala melahirkan kita dan pelbagai cabaran membesarkan, mengasuh serta mendidik anak dihadapi dengn penuh tanggungjawab dan pasrah pada Illahi. Demi kelangsungan hidup si anak, ibu sanggup mengadai nyawa memberikan yg terbaik bagi kesejahteraan permata hatinya.

Maka, apakah memadai jasa dan pengorbanan seorang itu hanya sekadar dihayati dan dikenang semasa Menyambut Hari Ibu saja????

sudah semestinya tidakkkkkkkkkkk.......tetapi hari Ibu adalah sambutan sepanjang hayat...bila2 masa sahaja dan di mana jua dia berada....

Sabda Rasulullah Bermaksud:
"Dua kejahatan yang disegerakan balasan di dunia ialah zina
dan menderhaka kepada ibu bapa".
(Hadith riwayat at-Tarmizi)

Monday, 26 April 2010

Mati Tiada Temujanji

Mati!...Mati!...Mati!
Arghh takutnya kita dengan kalimah ini..
takut dan amat takutt.
Tapi takutnya kita dengan kematiannya...
hanya sekadar di bibir
bila dgr atau tgk jer orang mati...
mungkin keluar dari bibir kita...
Hmm..dah sampai masa...
kita macam mana la yer...(kejap jer tu)
Dah tu kalu ditengok kematian yg agak ngeri...
pasti keinsafan agak tinggi...ya Allah moga
aku dimatikan dalam keadaan yg baik...
(itupun kejap jer tu)
Itulah kita hamba yang hina....kita tidak sedar bahawa kematian
yang dijanjikan Allah kepada kita bila2 masa saja akan tiba...
silap2 hb sekarang.....sejam dari sekarang..esok...lusa
dan bila2 lah yg kita sendiri pun tidak pasti....
Andainya Allah member kita Information tentang saat2 dan hari kita
akan dimatikan..pasti dan sangat pasti kita semua..takkan akan
keluar dari rumah..entah2 makan pun tidak dek kerana..
berlumba- lumba untuk berbuat amal...
Namun Allah sembunyikan kita dari semua pengetahuan
tarikh2 kematian kita...agar..kita sentiasa ingat kepadaNya...
.dan sentiasa ,melakukan amal Ibadat untuk berkalan kita di akhirat sana...
Berdoalah kita agar kita diambil nyawa dalam keadaan HusnulKhatimahh..Amiin...
Mati kita dalam keadann yang diredhai Allah....
Alangkah sakittnya kematian.....Malah Rasulullah sendiri
mengatakan bahawa sakitnya dan seksanya mati ibarat
sakitnya 300 kali tetakkan pedang....ya Allah.. kita kena pisau
sedikit pun kita dah mengaduh..inikan 300 kali pedang ..mampukah kita.
Malahan sakitnya mati dgambarkan oleh nabi Idris...
sakitnya mati ibarat terkelupasnya kulit dalam keadaan hidup- hidup..
(disiat 2 dilapah kulit idup2)
maka rasa sakit mati itu lebih dari 1000 kali....Ya Allah....
itu jawapan nabi2 kita..macam mana???? ya Allah...
Oleh itu mari lah kita perbanyakkan amal..maka untuk
meringankan keseksaan roh ketika di cabut oleh
malaikat maut...maka diberikan beberapa amalan
tertentu yg perlu di amalkan...InsyaAllah;
Sebelum tidur:
Bacalah surah al-Ikhlas 3 x, selawat ke atas nabi, membaca tasbih
Amalan harian:
Sentiasa baca al-quran, memelihara solat fardhu,
menghormati azan(x bercakap time azan), membaca tasbih,
memperbanyakkan sedekah, berzikir menyebut Allah.
Amalan yang perlu dijauhi:
Dusta, khianat, mengadu domb, kencing berdiri dan lain2 sifat mazmumah.
Sabda Rasullulah s.a.w:
" Bersucilah kamu sekalian dari buang air kecil kerana sesungguhnya
kebanyyakkan seksa kubur dari sebab buang air kecil"
Jika anda ingin melakukan maksiat kepada Allah,
fikirkanlah adakah anda mampu memikul azabNya

Wahai.....kaum hawa..Jagalahhh..Aurat Andaa!!!!

Assalamualaikummm....

Hmmm...sakit kepala...sakit mata..bila tgk pakaian kaum sejenis ku sekarang....bg kaum kufar tu memang dah maha dasat... tapi tg muslimah nie...masyaAllah...kadang2a nampak cam sama jer ngan depa Astaghfirullah.....Apa nak jadii niee????

Di bawa saya ingin mengomel sikit2 pasai pakaian kaum hawa sekarang....
kalu tak puas ati..pun sabor je laa...
nie la rata2 pakain kaum2 wanita Islam sekarang....Adooii!...


Ok...First tgk pakaian nie...

Yg nie memang dah soheh2 tak tutup aurat..

hanya tutup urat jer tu

Aduhh...rejected......

Tak der langsung ciri2 pakaian muslimah...

saper2 muslimah yg pakai nie..

memang terang2 buat dosa besar!!!!!

Sunday, 25 April 2010

Pandu Cermat jiwa Selamat...

More Emoticons at DesiComments.com


Memandu dan menunggang....ada banyak skilll....

Ada bawak cam kura2....

Ada cam...siput...

Ada macam kilat..(ader ker he2)


Ader cam kuda jer...

Tak kisah la macam mana anda pandu tapi yg pasti....

Tapi yg pasti bawa kereta anda...

Tunggang motor anda .....

.jangan lupa doa Kepada Allah..

Berselawatlah...berzikirlah semasa memandu...dan menunggang

dan macam2 benda yabg baik boleh buat sambil memandu...n menunggang

Insyaallah...perjalannan kita di rahmati Allah...

Yang pasti Rancanglah perjalanan anda...InsyaAllah selamat.

Monday, 19 April 2010

Wasiat Buat Penuntut Ilmu.

Menurut al-Imam al-kafihiy dalam kitabnya al-Taisir Fi Qawa'id Ilm al-Tafsir( Tafsir ayat 18 surah Ali 'Imran) guru dan penuntut ilmu hendaklah menghiaskan diri dengan sifat2 dibawah:

  • Ikhlas kerana Allah

  • Bersabar atas kesusahan

  • Bersungguh- sungguh dalam kegiatan ilmuan yg dilalui

  • Memelihara diri daripada perkara- perkara yang haram.

Mengamalkan prinsip "al-'amru bil ma'ruf wan nahyu 'anil mungkar"

  • Bergaul dengan golongan yang beriman dan menjauhi golongan fasik.

  • Membulatkan hati terhadap usaha menuntut dan meyampaikan ilmu.

  • mengutamakan waktu awal pagi utk mendapat keberkatan yg didoakan oleh Nabi s.a.w:

Maksudnya: " Ya Allah, Berkatilah umatku pada waktu pagi"


Sumber: Buku 101 Petua Murah Rezeki & Jauhi Hutang..Syukran kepada Pengarang..:)

Sunday, 18 April 2010

Jom suluh Diri Kita

  1. Senyum itu tanda kemesraan, diberi kepada manusia dianggap sedekah. Ketawa itu lambang kelalaian. selalu dilakukan hati akan mati. Dibuat hadapan manusia menghilangkan maruah diri.
  2. Setiap kesalahan yang dilakukan jadikanlah pengajaran, insaflah sebagai tanda kelemahan diri, kesalahan, keterlanjutran dan berazamlah tidak mengulanginya lagi.
  3. Syukur, nikmat dan sabar dalam ujian amat mudah diucapkan tetapi sulit untuk dilaksanakan
  4. Kesenangan dan kemewahan selalunya membawa kepada kesombongan dan kelalain. Kesusahan dan penderitaan itu, selalunya membawa kekecewaan dan putus asa kecuali orang yang mukmin.
  5. Di antara tanda2 orang2 yang sombong itu cepat melahirkan sifat marah, suka memotong percakapan oirang, suka bermujadalah yaknie bertegang leher, nampak dimukanya rasa tidak senangjika ada orang yang lebih darinyadi satumajlis, bercakap meninggikan suara, pantang ditegur, tidak ada tanda2 kesal atas kesalahan.
  6. Orang yang sudah hilang marah ( dayus), cepat melahirkan sifat marah( lemah mujahadah). Orang yang ada sifat marah tapi dapat disembunyikan kecuali tempat2 yang munasabah inilah manusia normal.
  7. Tahu diri kita hamba itu adalah ilmu, merasa diri kita hamba itu penghayatan, yang kedua inilah akan lahir sifat tawadduk, malu khusyuk, takut, hina dan lain2 sifat kehambaan.
  8. Jika kita mengingati dosa, kita tidak nampak lagi kebaikan kita, apatah lagi untuk dibanggakan.
  9. Lahirkan kemesraan kita sesama manusia kerana itu adalah haknya tapi jangan putus hati kita dengan ALLAH, ini adalah hak-NYA pula.
  10. Apabila rasa senang dengan pujian, rasa sakit dengan kehinaan menunjukkan kita ada kepentingan peribadi, tanda kita tidak ikhlas membuat kebaikan.

Saturday, 17 April 2010

Tanda2 bahagia dan Celaka

Nabi bersabda bahawa tanda bahagia itu ada 4 iaitu:
  1. Bilamana mendapatkan amanah ia bertindak adil.
  2. Kalau berjanji ia memenuhi
  3. Benar dalam bicara
  4. Bila berdebat tidak mencaci maki.

Sebaliknya tanda celaka ada 4 iaitu:

  1. Khianat dalam amanat
  2. Mengingkari janji
  3. Bohong bila bicara
  4. Mencaci maki bila berdebat

Menurut Syeikh Syahqiq Al-Balkhi r.a berkata bahawa tanda bahagia itu ada 5 iaitu:

  1. Hati yang lunak
  2. Banyak menangis (kerana ingat akan dosa)
  3. Zuhud dari dosa
  4. Tidak banyak lamunan
  5. Rasa malunya tinggi

Sebaliknya tanda celaka ada 5 iaitu:

  1. Hatinya keras
  2. Susah mengeluarkan aitr mata
  3. Mencintai dunia
  4. banyak lamunan
  5. Sedikit malunya

Awas! Riak itu Perangkap syaitan

Secara ribgkas, riak ertinya menunjuk- nunjuk. Riak dalam ibadah umpamanya, ialah memperlihatkan sesuatu ibadah atau amal kebajikan yang dilakukan kepada manusia dengan niat (walaupun amat sedikit) supaya diperhati, disanjungi atau dipuji.
Riak ada tiga tanda:
  1. Malas apabila bersendirian tetapi rajin apabila dihadapan orang lain
  2. Membanyakkan amal apabila dipuji
  3. Mengurangkan amal apabila dicela.

Orang yang beramal dengan riak tidak mendapat apa- apa pahala, malah berdosa pula. di akhirat kelak Allah berfirman kepada mereka yang berbuat riak:

" Pergilah kepada mereka, di mana jkamu mengerjakan amalmu untuk diperlihatkan kepada mereka di dunia. maka lihatlah, adakah kamu memperoleh balasan dari mereka?"

Wednesday, 14 April 2010

Jom Tamak2kan lah hatii....

Tamak...tamak..tamakkkk
haa..pasti kawan2 heran yer apa ler merapunya si kenari07 nie
ader ker disuruhnya tamak!....
hmm..relaks yer....tak dernya sy nak suruh tiru sifat tamakk
yang jadi sedara ngan syaitan tu...ish2 bukannn..
ini seruan saya utk kita mentamakkan diri kita kearah kebaikkan...
hmm..ikut kawan2 la setuju atau tidak engan kenyataan sy niee...

tamak2 yg nak sangat sy dan kawan2 miliki nie adalah...
Tamaknya kita dalam membanyakkan ibadat kepada Allah...
Hmm..mungkin kita banyak ibadat yg wajib saja..dalam hidupp..
Jomm kita tamakkan diri kita dengan melakukan ibadat2 sunat...
tak per mula ngan sikit...sy nie pun banyak lagi (ajak orang jer lebih huhuuhu)
....banyak lagi nak kena betulkan dan di top up...

Apakata kita cuba...lepasnie..buat solat sunat ba'diah ker..Qabliah...
tiap2 kali lepas solat....(nie pun jarang buat nie..Adooi)

Solat witir ker..tak per koman2 1 rakaat..janji kita cuba...
solat tahajjud...2 rakaat tak per sikit..tapi kita cuba kan..
lama2 kita tamak la nak buat bagi banyak...

Biarlah hati kita ini tamak untuk membuat amal kebajikan...
tak rugi kawan2...

Dahh lama rasanya kita dok tamak dunia...
Tgk ja la bila dapat gaji...
oooo yg nie nak beli...ishh ..yg tu nak jugak....
la yg elok juga...ermmm beli semua la..
tak pa2 tak cukup duit boleh hutang dulu...
Adoooi2..tu dia punya la tamaknya kita pada dunia..

Mulai sekarang..udah2 la...
nak beli baju baru...tgk balik dalam almari ...
hmm..baju aku tu blh pakai lagi...
nak tukar perabot baru...ermm...tanya balik diri..
boleh bawa akhirat ker peraboot aku nie...
kalau boleh bawa akhirat ..beli la banyak2...

Jomm kita sekarang...bila buat sesuatu...
pastikan akhirat tetap dalam perhintungan fikiran kita..
Infaq nie...banyak faedahh...apa kata duit kita yang lebih dari belanjaan wajib..
dermakan kat mana tempat yg sesuai...
pada orang2 yang memerlukan...
buat la kenduri sekali sekala....
belanja keluarga..pahala ooooo.....jamu keluarga..

Pie solat jemaah bagi kaum lelaki tu....
tabungkan banyak..hulurlah..tak kira kupang ker..ringgit ker..
janji ikhlass...
memang mula2 sikit lama rasa tamak dalam diri nak bersedekah..
pasti lepas tu kita up sikit....
alang2 utk bekalan akhirat biaq banyak....

satu lagi..jom la kita tamakkan dirikita untuk menambah ilmu pengetahuan...
Ishh..banyak sungguh ilmu....tak tergalas..
jom2 kita tamak2kan diri...
mana2 ada pengajian kita pie..
ada ceramah kita pie...
ada tazkirah kita pieee..
biaq la sampai kita dapat title gila ilmu.....
tak pa.....ingat senang nak dapat title tu...
Kita gila ilmu bukan untuk apa...
utk kita juga..demi mendidik diri...kaum keluarga
dan juga bangsa....

Hmm..inie jer la coletah sy tentang tamak....bukan per...Cuba kita ingat balik
hadis nabi ada kata...

Bila mati seseorang anak adam itu...habis terputus segala amalannya
melainkan 3 perkara....Ilmu yang bermanfaat...sedekah jariah...dan
doa anak yg solehhh...

Sama2 lah kita berhijrah ke arah kebaikkan...
Anda bleh, saya Boleh, dan semua Orang boleh InsyaAllah....

Video utk tontonan anda sekadar selingan....

video

Sunday, 11 April 2010

Malam yang sepi...ayuhh kita sujud kepada-Nya


Maaf yer info nie sy Copy dari
blog Ustaz saya (ustaz Hasin)...
moga2 dapat dikongsi bersama...

Berikut adalah cara solat malam:

1. 8 rakaat solat Lail ( 2 rakaat satu salam, bermakna 4 solat)
- Solat yg pertama:-
-Rakaat pertama, selepas al Fatihah, baca al Ikhlas 1X-
-Rakaat ke dua, lepas al Fatihah, baca al Kafirun 1X-
-3 solat Lail yg seterusnya, boleh baca apa2 surah lepas al Fatihah

2. Solat Syafa':(solat 2 rakaat)
-Rakaat pertama, lepas al Fatihah, baca an Naas 1X
-Rakaat kedua, lepas al Fatihah, baca al Falaq 1X

3. Solat witr:
Satu rakaat, lepas al Fatihah, baca al Ikhlas 3X, al Falaq 1X, an Naas 1X


Keseluruhannya, solat malam ada 11 Rakaat solat

Lebih2 banyak info yang anda nak tau blh ziarah blog ustaz saya....Sila "o " sila
sila klik sini: (http://erafitan.blogspot.com/)

Jom..kita jadi..muslim yg Prihatinnn!!!

Hmmm...macam2 yg Israel buat kat Palestin...kejam..ganas..
tak berhati perut..dan argghhhh...macam2 la yg semuanya teruk2 berlaka.....Gerammm..sangat2... dish3!..aku hanya mampu tumbuk angin

Tapi tak mampu nak g berperang...
Ya Allah yg ku mampu hanya berdoa untuk kesejahteraan
saudara2 seagamaku.... agar mereka terus dipelihara..dan terus berjuang...
InsyaAllah aku takkan lupakkan saudaraku didalam setiap doaku...

Dan satu lagi...haa..ini la..satu lagi usaha yg mampu saya dan saudara2 seIslam lain..boleh buat...jomm kita cuba dan paksakan diri untuk boikot2 barang2 keluar Israel Laknatullah.....kita lemahkan ekonomi mereka.

Tunggu aper lagi..Ayuh kita mula sekarang..Esok??...dahhh kira lambattt tu....now! now! Anda boleh!..saya boleh!...Semua Orang bolehhh.....

Haaaa...tak tau aper barangnya.....?????
hmmmm tgk betui2 kat bawah nie....


Positive.....Thinking...Positive.....

Macam2 yang terjadi di dalam hidup kita...
Ada suka ada duka.....tapi itulah hidup....
Jika tiada kedua- duanya suka dan duka...
TAK berwarna- warnilah hidup kita...

Hmm..ikut2nya bila kita dilanda...masalah...berfikiranlah positif...
Mungkin itulah caranya Allah mendidik kita
untuk menjadi seorang yang matang...

Hmmm...kita ditemukan dengan orang yang salah...fikir positif la...
mungkin kitalah insan terpilih yang dipilih oleh Allah untuk merubahnya....

Apasal ha..aku nie selalu sangat sakitttttt...
tak abis2..Sangka baik....mungkin dengan sakit inilah
kafarrah kepada segala dosa2 yang kita lakukan...

Kita pohon kepada Allah..moga diberikan hati yang baik..
akhlak yang baik...dan menjadi hamba yg Taat....dan bertakwa....
Mungkin denga ujian2 hidup inilah cara Allah mendidik kita menjadi...Hamba yang memiliki hati yang baik...akhlak yang baik...hamba yang baik dan hamba yang bertakwa...InsyaAllah...Berfikiranlahh...positif.
Jiwa tenang....Insyallah..kebahagiann menjadi milik kita...Letakkan Allah dihati....

Semua dugaan pasti dapat dilalui....


Bahayanyaa....SIFatTTT marahhh....Adooiii!


Banyak kes rumah tangga bercerai, berantakan sebab marahh....
Anak bunuh mak, bunuh ayah...sebab marah....
putus kawan, bunuh kawan.... sebab mrah...
Murid pancitkan tayar kereta guru...pun sebab marah....Lembu di beri makan racun...pun sebab marahhh...macam2 la lagi kejadian se.ab marahh...
Cth cerita tentang bahanya marah nie:
Sepasang suami isteri warga emas...bercerai dek disebabkan hanya isteri terlupa letakkan garam dalam gulai...Aduuhhh...terus ditalak 3....last2 sekarang...si suami..jadi cam ayam berak kapur....Itulah bahayanya marah..
Kepada sesiapa yg memmpunyai sifat marah nie...cuba2 la latihkan diri untuk jadi seorang yg lebih sabar....bersifat baik dan positif spt lemah lembut, baik hati, dan tenang..
Sebenarnya rugi orang bersifat pemarah nie....kawan takutt...nila buat salah pun orang malas nak tegur..
Rugi2, abis perluang nak jadi manusia yang baik...
Ada petua untuk kurangkan sifat marah nie..
Antaranya amalkan baca surah Taha ayat1-5....
Banyakkan selawat...berzikir.....dan banyak lagi la.....
banyak2 berdoa kepada Allah agar dijauhi..sifat tercela ini....
ha cuba klik sini..ada lg petuanya....http://anakmelayu.com/blogs/blog.php?id=75963
YG PASTI BUANG LA SIFAT MARAH.....
RUGI DAN AMAT RUGI ORANG YANG MEMPUNYAI SIFAT MARAH............
INGAT MARAH LAWANNYA SABAR.............JOMM KITA BERUSAHA SABARKAN DIRI....
Anda boleh...saya bolehhh.....semua Bolehhh....InsyaAllah....
Allahumma Amiin..

Perangi Maksiattttttttt!!!!!!!!!!


Assalamualaikum....

Rindunya untuk aku mengomel di blog ini...
Kenapa tah baru2 nie mata ku dan hatiku dan berombak- ombak tak tahan
tengok maksiat merata- rata...

Aduuuhhhhh!!! Bangsaku..apa nak jadi nieee......

Ikutkan hati hendak di tembak........jer Bang! Bang! Bang! pembuat maksiat....namun itu bukanlah penyelesaiannya....

Remaja..2 depan mata ku masyaAllah melihat gambar2 yg tah apa2..membuat lagi sekali lagi hati ini meronta dan berasa amatt sedih....

Ya Allah...Engkau tolonglah hambaMu yang kerdil ini untuk membanteras maksiat di atas muka bumi ini...

Entah2 jika bumi blh bercakap...hendak di makinya manusia yang tidak tau malu ini...Hendak ditelannya manusia yang jijik ini...

Ya Allah..berikanlah kekuatan kepada kepada hambaMu yang dhoif ini untk terus..berdakwah dan berjuang...dan terus berjuang untuk membanteras kemaksiatan..dan segala kekufuran di atas muka bumi ini..Insyallah...

Semoga aku terus diberi kekutan untuk terus berjuang...dan menambah Ilmu di bumi Allah ini..demi untuk meneruskan perjuanganku ini.....Allahumma Amiin....

Marilah berzikir dan bertasbih.....

video

Luangkanlah...wahai saudaraku...
sedikit waktu untuk berzikir dan bertasbih,
Tidak Rugi....Ayuh mari kita sama2 berzikir......