Tuesday, 21 December 2010

Jom Kita Amalkan Doa

Doa mengharap anak / kenalan anda hilang rasa
untuk melakukan maksiat.
by Ustaz Zahazan Mohamed on Wednesday,
December 22, 2010 at 11:01am(facebook link)

Letak tangan di dadanya, dan bacalah doa ini:
(Jika sukar membaca, copy, pastekan di atas microsoft word anda dan besarkan saiz tulisan)

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ ذَنْبَهُ، وَطَهِّرْ قَلْبَهُ، وَحَصِّنْ فَرْجَهُ

Maksudnya:
“Ya Allah, ampunilah dosanya, bersihkan hatinya
dan peliharalah kemaluannya”
Riwayat Ahmad no.22265

Doa ini dipetik dari sebuah hadis daripada Abu Umamah r.a,
ketika seorang pemuda mendatangi Rasulullah SAW untuk meminta izin berzina.
Rasulullah SAW tidak terus memarahi dan melarangnya, namun Baginda SAW memberikan analogi untuk mengugat perasaan lelaki tersebut dengan memberikan soalan:

“apakah kamu suka bila perzinaan itu dilakukan terhadap ibumu?”

tentu saja dia menjawab tidak suka, manusia manakah yang mahu ibunya diperlakukan begitu. Lalu Rasulullah bertanya lagi secara berurutan, apakah ia suka bila dilakukan terhadap anak perempuannya, saudara perempuan dan makciknya. Pemuda tersebut kemudian sedar tentang impak buruk zina dalam masyarakat lalu terus bertaubat.

Wednesday, 15 December 2010

CABANG2 IMAN BERHUBUNG DGN HATI

Cabang2 iman yg berhubung dgn hati adalah berkait dgn AKIDAH dan KEPERCAYAAN yg mencakup.

IMAN kepada adanya Allah, keesaannya dan meyakini bahawa tiada sesuatu yang menyerupaiNYA dan bahawa apa selain Allah adalah makhluk yg diciptakan.

IMAN kepada malaikat2 Allah, kitab2NYA dan para nabi dan para pesuruhNYA.

IMAN kepada hari kiamat, termasuk di dalamnya soal pertanyaan di kubur, hari kebangkitan kembali, hisab, mizan, shirath, syurga dan neraka.

Mencintai Allah serta cinta atau benci kerana Allah dan di jalan Allah.

Mencintai Rasulullah s.a.w serta mempercayai kebesarannya. Termasuk di dalamnya berselawat untuk beliau, mengikuti sunnahnya. Rela dan sabar atas segala qadha dan takdir.

Bersyukur kepada Allah dan bertawakkal kepadaNya.Berlaku rendah hati, menghormati yang lebih tua dan mengasihi yang muda.

CABANG2 IMAN

Rasulullah s.a.w bersabda:
"Iman itu bercabang 70 lebih, yg teratas daripadanya ialah bersyahadat bahawa tiada Tuhan melainkan Allah, sedangkan yg terendah adalah membuang gangguan dari tengah jalan dan sifat malu adalah salah satu dari cabang2nya".
(Riwayat muslim)

Cabang2 iman itu ada berhubung dengan HATI, ada berhubung dengan LIDAH dan ada pula yang berhubung dengan TUBUH..

Disebalik Angka 3

'Ammar r.a Berkata:
Tiga sifat kalau terdapat pada seseorang maka terdapat padanya IMAN, iaitu:
1. Orang yg insaf dari nafsunya
2. Memberi salam kepada org Alim
3. Memberi nafkah daripada hartanya yg sedikit.

Menurut Nafsu boleh membawa kepada Tiga BALA iaitu:
1. Takabbur
2. Sedikit Keinsafan
3. Riyak

Sebaliknya jika BERSAHABAT dgn golongan yg reda

dengan NAFSU boleh mewarisi tiga PENYAKIT iaitu:
1. Menjadi hamba kepada nafsu
2. Susah
3. Persahabatan yang tidak kekal

Sahl Bin Abdullah berkata:
"Jauhilah daripada persahabatan dengan Tiga Golongan iaitu:
1. Ahli Qurra' yg menipu
2. Ahli Tasawwuf yg jahil
3. Pembesar yang lalai

Bersahabatlah dengan 3 MATLAMAT iaitu:
1. Memberi nasihat
2. Mengambil berat
3. Memberi Pertolongan

Hakikat ILMU ada 3 iaitu:
1. Beramal dengan sebenar- benarnya
2. Menjauhi Kebatilan
3. Memberi setiap sesuatu akan haknya (adil)

Saturday, 13 November 2010

PESANAN IMAM AL-GHAZALI


Bersangka Baiklah.........


Jika engkau bertemu dengan seseorang,
maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu.
Ucapkan dalam hatimu : “Mungkin kedudukannya
di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku”.

Jika bertemu anak kecil,
maka ucapkanlah (dalam hatimu) :
Anak ini belum bermaksiat kepada Allah,
sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya.
Tentu anak ini jauh lebih baik dariku”..

Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku,
tentu dia lebih baik dariku.

Jika bertemu dengan seorang yang berilmu,
maka ucapkanlah (dalam hatimu):
Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi,
mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai,
mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya,
tentu dia lebih baik dariku.

Jika bertemu dengan seorang yang jahil,
maka katakanlah (dalam hatimu) :
Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia jahil (tidak tahu),
sedangkan aku bermaksiat kepadaNya
padahal aku mengetahui akibatnya.
Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak.
Dia tentu lebih baik dariku.

Jika bertemu dengan orang kafir,
maka katakanlah (dalam hatimu) :
Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak,
mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh.
Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk…

Monday, 28 June 2010

Akibat...Langgar Larangan Allah.....

Aduhh!.....kejap2 remaja lari dari Rumahh...
Tapi kalau lari tak buat per tak per....ikut kawan g jalan ker..
last2 balik jugak....
nie lain lari sebab ikut balakkk tercinta adoii!

Maaf itu hanya sekadar bingkisan mula bicara saya...
untuk semua remaja2..mahupun belia......Ingatlah..
Dalam al-Quran ada Menyatakan...."Jangan Hampiri Zina"
Bila dah ada larangan hampiri...tu
Maksudnya..perkara yg muqaddimah zina pun jangan buat lerr...
Sebab bermula dengan muqaddimah maka akan berakhir dgn Zina....

Plezzzz! Wake up anak bangsa ku.......Allah larang....ada sebabnya....
Takkan Allah akan melarang hambaNya kalau perkara2 yg baik2....
Pelajarilah...carilah...Ilmu agama....
Bila adanya Ilmu agama dan amalkan...InsyaAllah diri terpelihara...

Syaitan Laknatullah,....hanya standby jerr nak rosakkan...kita...
Dia mulakan dgn tusukan halus.....tg bagi kita tak per kot..
Bila percaya yg step pertama..yang kedua...Up sikit....
Aduuh...berjaya......dia mendua- duakan pasangan yg haram ini...
Mula2 jumpa di taman...lama2 junam,..Aduhhh...

Apasalahhh zina jika yg enkorang Pilihhh remaja2 ku....
Dah zina dosanya besarrr.....tambah lagi dosa besar yg korang buattt..

Buang baby yg tak bersalah......
Sampai atinya......
berhati binatangnya.....
kejammnya....dan Bodoohhhnya tindakkan ini....

Alasan....malu....takut..org tau perbuatan terkutuk yg dilakukan......yg tau pulak malu...
Yg Paling gumbira dgn tindakkan ini sapa lagi IBLISSSSSS........

Tak salah nak berkasih..tapi cara betui...ikut syariat...
Kaweeennnn.......kan baguss tu...ikut sunnah...pahala pun banyak..
Iblisss pun Tewasssssss........

Ayuhhhhh...kita berusaha menjadi muslim yg terbaik...
agar....segala larangan Allah...tidak kita langgari......
Pilihlah yg HALALAN THOYYIBAN dan Jgn Pilih yg HARAM JALAN SYAITAN.....
Berpegang teguhlah dengan Al-Quran & As-sunnah......

Saturday, 26 June 2010

Jom Sebarkan Salam.....


Assalamualaikum....Assalamualaikum...Assalamualaikum...

Hmmm....alangkah indahnya kalimah ini...
Doa dari seorang muslim utk saudara yg lain....

Lagi indah bila yg di doakan pula menjawab...
Waalaikummussalam.....

Aduhh...indahnya Islam..bila saling bertemu

biarpun kita belum kenal..kita tak kenal langsung..
dan ada yg sememangnya saling sudah kenal mengenali..

tetapi saling doa- mendoakan untuk kesejahteraan hidup..

Tak susah pun kalimah yg hendak diungkapkan...

Mudahkan Assalamualaikum WBT....
Jawab pun senang Waalaikummussalam...


Hmm..bila tak susah apa kata "Jom kita sebarkan salam"..
sesama kita bila bertemu ...atau di mana2 saja..

TAPI AWAS...jgn pulak digunakan kalimah yg suci ini
utk main2...
contohnya...nak mengorat awekkk...aisehhh

"Assalamualaikum...tak jawab dosa"...
Cuba lah kita berikan salam itu ikhlas.... seikhlasnya....

Yg pasti kita mesti tau..
Beri salam itu SUNAT..

Tapi org yg diberi salam WAJIB...menjawabnya..


Ini saja coretanku kali ini....Andai ada khilaf tolong betulkan yer...


Seperti biasa:

"JOM JADI MUSLIM YANG TERBAIK"

Sunday, 20 June 2010

Anda Boleh! Saya Boleh! Semua Boleh!

Jom...merawat hati kita.....
Sedarkah kita...buruknya perangai kita....
malasnya kitaa.... barannya kita...
dan segala- galanya yang negatif dari kita...
Semuanya adalah berpunca dari hati kita yg SAKITTT!
Ayuhhhhhhh! Ayuhhhhhh!Ayuhhhhh!
mari kita Merawat....membersih...mengilap....
Seketul darah/daging....
di dalam badan kita...iaitu HATIIII
Betapa pentingnya hati dalam....membentuk Peribadi...
Kita semua sayang anggota2 badan kita...
Mahu anggota kita melakukan kebaikan...
Mahu anggotakan melakukan perkara2 yang bermanfaat...
Dan mahu anggota2 kita melakukan semua perkara...yg mulia
Berusahalah dan paksalah diri kita untuk....
Membina hati yg.....BERSIH........
Demi untuk mendapat keredhaan Illahi.....
Dan kebahagiaan di akhirat sana...InsyaAllah....

Ayuhhh....Biasakan diri kita...hati kita...
Berzikirlah...Beristighfarlah......Bertahmid
Berselawatlah....Bertaubatlah....Beramal solehlah....itu semua antara..
Ubat2 Untuk Penyakit HATI!!!!

Jangan putus Asa....Pohon Taufiq dan HidayahNya....
Sesungguhnya Allah Maha Pengasih..
Allah maha Pengampun...
Allah Maha Mendengar.........
Anda, saya dan semua ORG.....
Jom kita JADI MUSLIM YG TERBAIKK...InsyaAllah...

Tgk....fikir...doa...InsyaAllah....



From my best frend:"Hamudah Hanani"

Saturday, 19 June 2010

Jom Jadi Seperti Lebah....


Surah An-Nahl Ayat 68-69

[68]
Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah: "Hendaklah engkau membuat sarangmu di gunung-ganang dan di pokok-pokok kayu, dan juga di bangunan-bangunan yang didirikan oleh manusia.

[69]
Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu". (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir.

Rasulullah saw. bersabda,:
“Perumpamaan orang beriman itu bagaikan lebah. Ia makan yang bersih mengeluarkan sesuatu yang bersih, hinggap di tempat yang bersih dan tidak merusak atau mematahkan (yang dihinggapinya) .” (Ahmad, Al-Hakim, dan Al-Bazzar)

Hmm...jadilah kita seperti lebah....
dirinya kerdil tapi memberi banyak manfaat kepada orang ramai..
Malahan Si bee ni juga hanya dilhamkan oleh Allah untuk hinggap dan menghisap sari2 dari bunga2 dan buah-buahan yg terbaik sahaja...dan darinya terhasilnya madu yg pelbagai warna..
yang mana madu2 itu memberi banyak manfaat kepada manusia...
So..jadilah kita mu'min yg baik...dan memberi manfaat kepada orang ramai..
kita usaha menghadiri majlis2 ilmu....
ilmu yg diperolehi kita usaha menyampaikan kepada org lain..
agar manfaat yg diperolehi dikongsi bersama...
Kita menjaga segala sesuatu dalam hidup kita dari sumber yg baik..
bagi menghasilkan yg terbaik...Untuk diri kita....dan diri orang lain.
(maaf yer macam ader tak kena jer pada ayat niee...nanti akan di edit semula InsyaAllah...)
-Sebab itu sy pilih lebah jadi moskot Blog saya..ahaks-
Seperti Biasa:
JOM JADI MUSLIM YANG TERBAIK!

Friday, 18 June 2010

Peristiwa2 Penting Dalam Bulan Rejab


Pengertian Rejab

Rejab bermakna kebesaran atau kemuliaan.
Ia juga membawa maksud bulan yang dibesarkan atau dimuliakan.
Masyarakat jahiliyyah menamakan bulan ini dengan bulan Rejab,

mereka memuliakan dan menghormati bulan ini dengan mengharamkan
pertumpahan darah di bulan Rejab.

Bagi umat Islam, kita memperingati dan memuliakan Rejab
sempena dengan peristiwa besar yang berlaku kepada Rasulullah s.a.w
iaitu peristiwa Isra’ dan Mi’raj.

Antara peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam bulan Rejab ialah :

1. Hijrah Pertama

Hijrah ke Habsyah (Ethiopia) berlaku kerana pihak musyrikin Mekah meningkatkan tekanan dan ancaman kepada Rasulullah s.a.w dan mereka yang beriman kepada Rasulullah s.a.w pada ketika itu. Ada di kalangan sahabat yang mengadu kepada Rasulullah s.a.w tentang derita yang mereka tanggung lalu Rasulullah s.a.w memerintahkan agar mereka berhijrah ke negeri Habsyah.

Tujuan hijrah ini adalah untuk menyelamatkan iman dan keselamatan diri di samping untuk mencari tapak baru untuk Islam bertapak dan menyusun langkah untuk agenda seterusnya. Diantara mereka yang berhijrah ke Habsyah ialah Saidina Othman r.a dan isterinya Ruqayyah anak Rasulullah s.a.w. Jumlah mereka adalah 14 orang termasuk 4 orang wanita. Habsyah dipilih kerana rajanya dikenali dengan toleransi dan sikap terbukanya.

2. Isra’ dan Mi’raj

Isra’ dan Mi’raj ertinya Rasulullah s.a.w dijalankan dari Mekah ke Baitulmaqdis di waktu malam dan diangkat ke langit bertemu Allah s.w.t untuk mengambil kewajipan solat 5 waktu dari Allah s.w.t .

Dalam menentukan tarikh bila berlakunya peristiwa ini, sebahagian ulama’ mengatakan pada 27 RabiulAkhir, sebahagian mengatakan pada 17 RabiulAwwal, sebahagian yang lain mengatakan pada 29 Ramadhan, ada yang mengatakan pada 27 Rejab dan ada juga ulama’ yang mengatakan selain daripada tanggal-tanggal yang telah disebutkan.

Adapun yang terbanyak ialah golongan yang mengatakan pada tanggal 27 Rejab sekalipun tidak disertai dengan alas an yang kuat. Tahun berlakunya juga terdapat perselisihan pendapat ulama’.

3.Perang Tabuk

Tabuk adalah mengambil nama sempena nama satu tempat di Utara Semenanjung Arab di mana Rasulullah s.a.w dan 30 ribu tentera Islam berkumpul. Tidak berlaku pertempuran kerana tentera Rom telah melarikan diri kerana takut dan gerun dengan kekuatan dan kecekalan tentera Islam yang sanggup menghadapi pelbagai kesukaran.

4. Pembebasan Baitul-Maqdis

Baitulmaqdis telah dibuka pada zaman Saidina Umar Al-Khattab r.a di zaman pemerintahannya. Akibat kelalaian dan pepecahan umat Islam di zaman pemerintahan Abasiyah, Kristian (tentera Salib) telah melakukan serangan demi serangan keatas Baitulmaqdis dan akhirnya dapat menawan kota suci Baitulmaqdis setelah 500 tahun dikuasai oleh pemerintah Islam.

Tentera Salib telah menduduki Baitulmaqdis hampir 60 tahun sebelum dibebaskan kembalioleh panglima Islam terkenal Solahuddin Al-Ayubi. Beliau telah menawan kembali Baitulmaqdis dari tangan tentera Salib pada hari Jumaat, 27 Rejab 583H. Dan pada tahun 1967 bersamaan 1387H Yahudi pila menawan Baitulmaqdis (Palestin) dan menamakan negara baru mereka dengan nama Israel.

5. Lahirnya Imam As-Syafie r.a

Nama sebenar Imam As-Syafie r.a ialah Muhammad bin Idris. Beliau lahir di Ghazah, Pelestin pada tahun 150H bersamaan 767 Masehi dalam bulan Rejab. Beliau adalah salah seorang dari empat imam mazhab yang besar dalam dunia fiqh. Malaysia mengamalkan mazhab As-Syafie. Diantara peniggalan Imam As-Syafie r.a yang menjadi rujukan sehingga sekarang ialah kitab Al-Umm.

(maaf info ini hanya dicopy paste dari sumber:http://ismamesir.com/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=155:antara-peristiwa-dalam-bulan-rejab&catid=52:tazkirah&Itemid=111) harap menambah pengetahuan anda semua...

Mu'min Yang Berjaya.....

Surah Al-Mu'minun ayat 1-5
[1]Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman,

[2]Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya;

[3]Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia;

[4]Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu);

[5]Dan mereka yang menjaga kehormatannya, -


Aduuhh...jika di lihat gambaran di atas...

Adakah kita tergolong dari golongan org2 yg lalai..

kita solat...mengadap Allah ..tapi..

mana hala tuju dan fokus kita....

Lihatlah bertapa syaitan memainan peranannya

dalam melalaikan kita walaupun ketika waktu solat...

Mengadap Rabb.....tapi kita masih tewas.....

Apakah berjaya kita menjadi mu'min yang betul2 mu'min...

Adakah semua ini disebabkan...hati kita berpenyakit meyebabkan semua ini?????

Adakah kerana kita hubbun dunia yg terlampau- lampau?????

Atau lebih banyak maksiat yg kita lakukan daripada amalan soleh????

Atau kita masih belum betul2 mengenali Rabb......

Atau kita sekadar membaca Al-quran tapi amal isi2nya aiseh....

Mengaku umat Nabi Muhammad...tapi kita tak amalkan Sunnahnya....

Ahhh..macam2 lagi andaian yg mungkin kita sendiri boleh fikirkan...

tapi yg penting jangan kita lupa untuk muhasabahkan diri kita setiap hari...

Kita usaha memperbaiki diri kita setiap hari.....

Berusaha...merawat hati kita yg sakit....agar anggota2 kita yg lain sihat..

dan usaha mempertingkatkan kualiti ibadat dan amalan kita setiap hari...

Jangan kita lupa untuk....

Memperingati Allah setiap hari....Berzikirlah..bertasbihlah....

Jangan kita lupa berselawat keatas junjugan KekasihNya....

Perbanyakkanlah amalan2 soleh....

Agar kita berjaya menjadi mu'min yg berjaya....

InsyaAllah....kita semua boleh menjadi mu'min yg terbaik...

Semoga Allah memberi Taufiq dan hidayahNya.....Amiin..

Thursday, 17 June 2010

Jom Kita raikan Bulan2 yg Mulia

Alhamdulillah...
Sekarang kita telah mula memasuki Bulan Rejab..
Dan seterusnya kita akan bertemu dengan bulan Syaaban,
Dan Insyaallah kemudian bulan Ramadhan Kariiim...

Alangkah bahagianya jika menyambut bulan2 ini dengan
melakukan amalan2 @ ibadah sunat...Untuk menghampiri dengan
Maha Pencinta....Allahu Rabbi...

Mari Kita mulakan bulan2 mulia ini dengan membaca doa:


Ertinya: Ya Allah! Berkatilah kami dalam bulan Rejab dan dalam bulan Syaaban dan sampaikanlah kami ke dalam bulan Ramadhan.
Tiada tuhan melainkan Allah yang Maha lembut lagi Maha Mulia. Maha suci Allah, tuhan 7 petala langit dan tuhan yang mempunyai arasy yang agung. Dan tiada kekuatan melainkan kekuatan Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.

Ayuhlah..dibulan Rejab ini kita perbanyakkan Istighfar...

Kerana Rejab ini adalah BulanNya,

Dan perbanyakkanlah Selawat pada bulan kekasihNya iaitu Sya'aban...

Dan perbanyakkanlah kita berzikir dan membaca al-Quran

pada bulan umamat kekakasihNya iaitu Ramadhan kariim.

"Janganlah kita lepaskan peluang ini...

REBUT, REBUT DAN REBUTLAH...peluang ini

Jangan jadikan kita tergolong orang yg RUGI dan LALAI"


Tuesday, 1 June 2010

We hate ISRAEL!!!!!!!









Kenapa bila sebut jer Israel...rasa geramm..dan bergegar
rasanya badan...menangung amarah yg teramat sangat
pada puak2 yg tak berhati perut ini....



Wahai2 sahabt2 jom dan jom dan jom lagi.....
sy menyeru kita sama2 bedoa dan berdoa
demi keselamat Umat Islam Palaestin.
Dan juga demi keselamatan misi kemanusiaan Gaza.....
Duduk saja2 bacalah surah al-Ikhlas sedekahkan
kepada mereka sebanyak yg mungkin,
Kita baca Qunut Nazilah..{ini sy belum hafal ;( }
Dan jgn lupa kawan2 boikot la apa2 saja barangan
yg menyumbang kepada puak yg kejam ini....
Kita mampu melakukannya....jadilah kita
Umat Islam yg prihatin...dan mempunyai hati
naluri cintai sedara seagama kita..

Anda Suka makan KFC...alahai...tinggalkanlah...
Goreng jer ayam sendiri....tak pun pasar malamnyer pun ok per...
MC Donald's...lagi la...tak yah la dok pie...
ahhhh tu siap tolong iklan lagi kat kereta...adoiiii...
Mungkin ada yg tak setuju dgn saya ..tapi biarlah..itu pendapat sy..
Ini baru 2 jer...banyak lagi....tak per tgk kat gambar di atas ada di senaraikan..
Gambar kurang jelas sila klik http://jomperahotakk.blogspot.com/2010/04/jomkita-jadimuslim-yg-prihatinnn.html topik sy yg lepas bulanApril

Kepada para perokok sy menyeru kepada anda...
Sy merayu pada anda...tolonglah! BERHENTI MEROKOK!
Anda juga merupakan antara penyumbang yg terbesar..Maaf yer
Sy tidak memaksa...tapi anda boleh berfikir sama ada
hendak memboikot atau tidak.....
Jadilah kita insan yg mempunyai sekelumit hati
yg bersimpati kepada sedara Islam kita...
Jangan hanya mempentingkan diri kita semata- mata...
Selamatkanlah umat Islam....
Jadilah kita muslim yg terbaik!
Anda Tgk gambar di atas...anda fikirkanlah...
nak tgk lag pictures keganasan sila klik link ini...
http://farizansalleh.blogspot.com/2009/01/gambar-kekejaman-israel.html
tergamak anda lihat semua ini.....tergamak ker.....Astagfirullahal'azim...
Tgk la kanak2 yg jadi magsa.....zalimnyer.....
Mangsa mati dalam pelbagai cara.....
hinggakan ya Allah...tak tergamak kita melihat...Anda gamak ker...
Bangunlah...sedarlah kawan2 kita sama...
bantu apa yg sekadar mampu kita lakukan...
Andai ini jadi kepada kita YA ALLAH...
Oleh itu jadilah kita hamba yg bersyukur.....

Monday, 31 May 2010

Jom Kita Baca Al-Quran


Ketahuilah, orang yang mempelajari al-Quran dan mengajarkannya
lalu mengamalkan kandungannya, maka aku akan menjadi
penuntun dan penunjuk jalan baginya ke syurga"
(HR.Ibnu Asakir)

Amalan membaca al-Quran adalah satu daripada ciri2 budaya Islkam yg sewajarnya dilakukan sepanjang masa dan sepanjang hayat. Bukan sahaja pahala dan fadhilat yg kita perolehi, bahkan ia menjadi salah satu syiar agama Islam yg dapat dilihat dan dicontohi oleh orang2 bukan Islam

Semoga kita yg mengamalkan membaca al-Quran akan dikurniai Allah dgn setinggi- tinggi ganjaran, hidayah dan inayah serta penuh keberkatan

Wednesday, 26 May 2010

Wahai.....kaum hawa..Jagalahhh..Aurat Andaa!!!! (PART 1)

Assalamualaikummm....

Hmmm...sakit kepala...sakit mata..bila tgk pakaian kaum sejenis ku sekarang....bg kaum kufar tu memang dah maha dasat... tapi tg muslimah nie...masyaAllah...kadang2a nampak cam sama jer ngan depa Astaghfirullah.....Apa nak jadii niee????

Di bawa saya ingin mengomel sikit2 pasai pakaian kaum hawa sekarang....
kalu tak puas ati..pun sabor je laa...
nie la rata2 pakain kaum2 wanita Islam sekarang....Adooii!...


Ok...First tgk pakaian nie...
Yg nie memang dah soheh2 tak tutup aurat..
hanya tutup urat jer tu......anda setuju dgn saya???????
Aduhh...rejected......
Tak der langsung ciri2 pakaian muslimah...
saper2 muslimah yg pakai nie..
memang terang2 buat dosa besar!!!!!


Yang di atas nie pun sama la....... nampak jer cam sopan..tapi tak sebenar..... pakai pakaian..memang ciri2 wanita melayu....
tapi bukan muslimah..... kebaya...boleh .... x salah tapi jgn la ketat....singkat..jarang... Tu salah dan berdosa.... tunjuk aurat...terang2
Pakai ja kebaya longgaq...labuh...aiseh cam kebarung la kalau dah teringin sangat...(patut tak yah langsung teringin..he3) tudung satu lagi...kalau nak berfesyen pun ada la cara.... Labuh and tutup dada.....bukannya tunjuk leher tunjuk bentuk kepala.. tunjuk dada..salah tu....dosa ooiii.....pamerkan aurat.... ada ker rambut ja yg ditutup.......salah tuuuuu Kita kembali kepada syariat...sebenar aurat wanita...
Seluruh anggota badan,kecuali MUKA & TAPAK TANGAN..... Leher and dada tu kira muka and tapak tangan ker...Aisehhh

Tgk yg nie....tgk betul2 gambar 1 dan 2
haaa......kan molek..
Penuhi syarat2 yang ditetapkan oleh agama....
Labuh tutup dada......Bersarung kaki..........yang dizahirkan

hanya muka dan tapak tangan jer...

Sopan...dan amat menjaga maruah seorang muslimah.......

(tp yg sebelah tu tudung kalu dilabuhkan lagi..lagi molek kan..)

to be continued......

Thursday, 20 May 2010

EMPAT SIFAT2 WANITA KE NERAKA

Wanita Yang Kotor Mulutnya
Suka mengumpat, suka melukai hati orang lain. kalau bersuami suka menyakiti hati suami.
Wanita Yang Selalu Memberatkan Beban Tanggunggan orang Yang Menanggungnya
Membebankan tanggungan suami. Meminta- minta sesuatu yang melampaui kemampuan suami untuk menyediakannya.
Wanita Yang Tidak Menutut Aurat
Tidak menutup aurat di hadapan lelaki yg ajnabi dan keluar rumah dengan mendedahkan aurat dan bersolek.
Wanita Yang Hanya Bercita- cita Utk Makan , Minum, Tidur Dan Tidak Mempunyai Keinginan Untuk Bersembahyang
Wanita yang tidak taat kepada suruhan Allah dan ajaran nabi dan Rasul. Dan tidak taat pada suami.
Wanita2 yg demikian mendapat laknat dari Allah dan menjadi penghuni neraka kecuali ia bertaubat....

Sunday, 9 May 2010

Biarlah Penyesalan...itu awal...


Rasa Ralat ataupun penyesalan di atas dosa2
silam ini adalah baik sekali bagi orang yang beriman
kerana sememangnya "penyesalan" itu mesti berlaku
di atas dunia ini lagi, bukannya setelah nyawa diambil Tuhan...
Penyesalan segera di atas dunia ini, mudah- mudahan
dapat memadamkan bahang api cetusan dosa- dosa kita.
Jadilah kita hamba yg bersyukur...
Bersyukur kerana kita masih diberi hidayah dariNya....
Masih diberi peluang untuk bertaubat....
Dan kembali kepada RahmatNya....
Ketika kita masih hidup di atas bumi...
Andai kita dah nak mati baru rasa nak bertaubat...
Ya Allah..dah tak sempat...Ruginya kita
Na'uzubillah..semoga kita diberi kesempatan....
Dan gunalah kesempatan yg ada ini,
Sebaik- baiknya...untuk mendapat RAHMAT ALLAH.
Sesungguhnya Dia Maha Pengampun...

Ghafillun ( Lalai).Orang2 yg lalai

Ok...di hari ahad yg bagus ini sy akan menceritakan serba sedikit berkaitan dgn sifat yg disukai syaitan..malahan dijadikan Syaitan sebagai senjata untuk merosakkan kita.

Ghafilun atau ghafilin ialah golongan yang melalaikn firman Allah, yang berupa perintah Allah, larangan, janji serta ancaman-Nya, yang di akhirat kelak akan dipertanggungjawabkan dihadapan Allah. mereka lupa bahawa kehidupan di dunia ini hanya sementara sahaja, shingga mereka melupakan kehidupan akhirat yg kekal abadi.



Ciri2 orang yg lalai kepada Allah dapatlah digambarkan sebagai berikut:
  • Mereka cenderung mengikut hawa nafsunya dan melampaui batas terhadap segala ketentuan Allah

  • Mereka hanya mengetahui zahir sahaja dari kehidupan dunia

  • Mereka terus menempuh jalan yang sesat, tidak mahu ikut jalan yang benar.

Hanya satu jalan sahaja untuk kita tidak tergolong dari kalangan orang yang lalai, iaitu firman Allah yang bermaksud:


"Dan sebutlah nama TuhanMu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan takut, dengan tidak mengeraskan suara di waktu pagi dan petang, dan janganlah kamu termasuk orang2 yg lalai'


(Al-'Araf:205)


Jadi, mengingati Allah dan merendahkan diri adalah jalan yg terbaik bagi kita dari menjadi golongan yg Ghafilun.


Dan sesungguhnya org yg ghafiluun inie hidupnya sudah dikuasai NAFSU!

Mahu ker kita jadi Sahabat Syaitan?????....hah....nak ker...??

Jika tak mau apa lagi paksalah diri kita untuk melakukan Ibadat!!!

Sesungguhnya dengan mengingati Allah hati akan jadi tenang....

Sunday, 2 May 2010

Ikrar & Aku Janji

Dengan penuh keyakinan dan kefahaman aku berikrar bahawa:
  • Aku redha Allah adalah tuhanku
  • Islam adalah agama ku

  • Ibu bapaku adalah tumpuan kasih sayang ku

  • Ilmu yang bermanafaat adalah cita2ku

Oleh itu aku berjanji untuk memastikan diriku adalah:

  • Hamba Allah yang bertakwa

  • Muslim yang taat

  • umat Rasulullah yang setia

  • Anak yang soleh

  • Pelajar @ pekerja yang cemerlang

  • Ahli masyarakat yang berguna

Sedikit Pesanan:
Bagi kaum wanita..apabila anda berkahwin...
suami adalah tumpuan kasih sayang...
Jom Kita jati Muslim yang SEJATI

Dahhh..Janji...kena la tepatii......Don't ngelat...
Rotannn...mau....piap!6x

Wednesday, 28 April 2010

Syurga itu Di bawah tapak kaki Ibu

Nabi S.a.w bersabda yg bermaksud:
"Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa dan
kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan Ibubapa."
(hadith Riwayat at-Tarmizi)

Why Allah mengangkat martabat ibu bapa? Because ibu dan bapa sgt besar jasanya kepada kita. Tidak ada manusia di muka bumi ini yg yang lebih besar jasanya kepada kita. Dgn susah payah ibu kita mengandung dan melahirkan kita semua. kemudian ibu bapa kita jugalah yg mengasuh, membesarkan, mendidik dan mencukupkan segala keperluan. Semua itu dilakukan dengan ikhlas dan dengan penuh kasih sayang.

Namun seorang ibu....

Oleh itu pengorbananan seorang ibu sukar dinilai dengan wang ringgit mahupun harta benda.Kesulitan semasa hamil, kesakitan yg dialami takala melahirkan kita dan pelbagai cabaran membesarkan, mengasuh serta mendidik anak dihadapi dengn penuh tanggungjawab dan pasrah pada Illahi. Demi kelangsungan hidup si anak, ibu sanggup mengadai nyawa memberikan yg terbaik bagi kesejahteraan permata hatinya.

Maka, apakah memadai jasa dan pengorbanan seorang itu hanya sekadar dihayati dan dikenang semasa Menyambut Hari Ibu saja????

sudah semestinya tidakkkkkkkkkkk.......tetapi hari Ibu adalah sambutan sepanjang hayat...bila2 masa sahaja dan di mana jua dia berada....

Sabda Rasulullah Bermaksud:
"Dua kejahatan yang disegerakan balasan di dunia ialah zina
dan menderhaka kepada ibu bapa".
(Hadith riwayat at-Tarmizi)

Monday, 26 April 2010

Mati Tiada Temujanji

Mati!...Mati!...Mati!
Arghh takutnya kita dengan kalimah ini..
takut dan amat takutt.
Tapi takutnya kita dengan kematiannya...
hanya sekadar di bibir
bila dgr atau tgk jer orang mati...
mungkin keluar dari bibir kita...
Hmm..dah sampai masa...
kita macam mana la yer...(kejap jer tu)
Dah tu kalu ditengok kematian yg agak ngeri...
pasti keinsafan agak tinggi...ya Allah moga
aku dimatikan dalam keadaan yg baik...
(itupun kejap jer tu)
Itulah kita hamba yang hina....kita tidak sedar bahawa kematian
yang dijanjikan Allah kepada kita bila2 masa saja akan tiba...
silap2 hb sekarang.....sejam dari sekarang..esok...lusa
dan bila2 lah yg kita sendiri pun tidak pasti....
Andainya Allah member kita Information tentang saat2 dan hari kita
akan dimatikan..pasti dan sangat pasti kita semua..takkan akan
keluar dari rumah..entah2 makan pun tidak dek kerana..
berlumba- lumba untuk berbuat amal...
Namun Allah sembunyikan kita dari semua pengetahuan
tarikh2 kematian kita...agar..kita sentiasa ingat kepadaNya...
.dan sentiasa ,melakukan amal Ibadat untuk berkalan kita di akhirat sana...
Berdoalah kita agar kita diambil nyawa dalam keadaan HusnulKhatimahh..Amiin...
Mati kita dalam keadann yang diredhai Allah....
Alangkah sakittnya kematian.....Malah Rasulullah sendiri
mengatakan bahawa sakitnya dan seksanya mati ibarat
sakitnya 300 kali tetakkan pedang....ya Allah.. kita kena pisau
sedikit pun kita dah mengaduh..inikan 300 kali pedang ..mampukah kita.
Malahan sakitnya mati dgambarkan oleh nabi Idris...
sakitnya mati ibarat terkelupasnya kulit dalam keadaan hidup- hidup..
(disiat 2 dilapah kulit idup2)
maka rasa sakit mati itu lebih dari 1000 kali....Ya Allah....
itu jawapan nabi2 kita..macam mana???? ya Allah...
Oleh itu mari lah kita perbanyakkan amal..maka untuk
meringankan keseksaan roh ketika di cabut oleh
malaikat maut...maka diberikan beberapa amalan
tertentu yg perlu di amalkan...InsyaAllah;
Sebelum tidur:
Bacalah surah al-Ikhlas 3 x, selawat ke atas nabi, membaca tasbih
Amalan harian:
Sentiasa baca al-quran, memelihara solat fardhu,
menghormati azan(x bercakap time azan), membaca tasbih,
memperbanyakkan sedekah, berzikir menyebut Allah.
Amalan yang perlu dijauhi:
Dusta, khianat, mengadu domb, kencing berdiri dan lain2 sifat mazmumah.
Sabda Rasullulah s.a.w:
" Bersucilah kamu sekalian dari buang air kecil kerana sesungguhnya
kebanyyakkan seksa kubur dari sebab buang air kecil"
Jika anda ingin melakukan maksiat kepada Allah,
fikirkanlah adakah anda mampu memikul azabNya

Wahai.....kaum hawa..Jagalahhh..Aurat Andaa!!!!

Assalamualaikummm....

Hmmm...sakit kepala...sakit mata..bila tgk pakaian kaum sejenis ku sekarang....bg kaum kufar tu memang dah maha dasat... tapi tg muslimah nie...masyaAllah...kadang2a nampak cam sama jer ngan depa Astaghfirullah.....Apa nak jadii niee????

Di bawa saya ingin mengomel sikit2 pasai pakaian kaum hawa sekarang....
kalu tak puas ati..pun sabor je laa...
nie la rata2 pakain kaum2 wanita Islam sekarang....Adooii!...


Ok...First tgk pakaian nie...

Yg nie memang dah soheh2 tak tutup aurat..

hanya tutup urat jer tu

Aduhh...rejected......

Tak der langsung ciri2 pakaian muslimah...

saper2 muslimah yg pakai nie..

memang terang2 buat dosa besar!!!!!

Sunday, 25 April 2010

Pandu Cermat jiwa Selamat...

More Emoticons at DesiComments.com


Memandu dan menunggang....ada banyak skilll....

Ada bawak cam kura2....

Ada cam...siput...

Ada macam kilat..(ader ker he2)


Ader cam kuda jer...

Tak kisah la macam mana anda pandu tapi yg pasti....

Tapi yg pasti bawa kereta anda...

Tunggang motor anda .....

.jangan lupa doa Kepada Allah..

Berselawatlah...berzikirlah semasa memandu...dan menunggang

dan macam2 benda yabg baik boleh buat sambil memandu...n menunggang

Insyaallah...perjalannan kita di rahmati Allah...

Yang pasti Rancanglah perjalanan anda...InsyaAllah selamat.

Monday, 19 April 2010

Wasiat Buat Penuntut Ilmu.

Menurut al-Imam al-kafihiy dalam kitabnya al-Taisir Fi Qawa'id Ilm al-Tafsir( Tafsir ayat 18 surah Ali 'Imran) guru dan penuntut ilmu hendaklah menghiaskan diri dengan sifat2 dibawah:

  • Ikhlas kerana Allah

  • Bersabar atas kesusahan

  • Bersungguh- sungguh dalam kegiatan ilmuan yg dilalui

  • Memelihara diri daripada perkara- perkara yang haram.

Mengamalkan prinsip "al-'amru bil ma'ruf wan nahyu 'anil mungkar"

  • Bergaul dengan golongan yang beriman dan menjauhi golongan fasik.

  • Membulatkan hati terhadap usaha menuntut dan meyampaikan ilmu.

  • mengutamakan waktu awal pagi utk mendapat keberkatan yg didoakan oleh Nabi s.a.w:

Maksudnya: " Ya Allah, Berkatilah umatku pada waktu pagi"


Sumber: Buku 101 Petua Murah Rezeki & Jauhi Hutang..Syukran kepada Pengarang..:)

Sunday, 18 April 2010

Jom suluh Diri Kita

  1. Senyum itu tanda kemesraan, diberi kepada manusia dianggap sedekah. Ketawa itu lambang kelalaian. selalu dilakukan hati akan mati. Dibuat hadapan manusia menghilangkan maruah diri.
  2. Setiap kesalahan yang dilakukan jadikanlah pengajaran, insaflah sebagai tanda kelemahan diri, kesalahan, keterlanjutran dan berazamlah tidak mengulanginya lagi.
  3. Syukur, nikmat dan sabar dalam ujian amat mudah diucapkan tetapi sulit untuk dilaksanakan
  4. Kesenangan dan kemewahan selalunya membawa kepada kesombongan dan kelalain. Kesusahan dan penderitaan itu, selalunya membawa kekecewaan dan putus asa kecuali orang yang mukmin.
  5. Di antara tanda2 orang2 yang sombong itu cepat melahirkan sifat marah, suka memotong percakapan oirang, suka bermujadalah yaknie bertegang leher, nampak dimukanya rasa tidak senangjika ada orang yang lebih darinyadi satumajlis, bercakap meninggikan suara, pantang ditegur, tidak ada tanda2 kesal atas kesalahan.
  6. Orang yang sudah hilang marah ( dayus), cepat melahirkan sifat marah( lemah mujahadah). Orang yang ada sifat marah tapi dapat disembunyikan kecuali tempat2 yang munasabah inilah manusia normal.
  7. Tahu diri kita hamba itu adalah ilmu, merasa diri kita hamba itu penghayatan, yang kedua inilah akan lahir sifat tawadduk, malu khusyuk, takut, hina dan lain2 sifat kehambaan.
  8. Jika kita mengingati dosa, kita tidak nampak lagi kebaikan kita, apatah lagi untuk dibanggakan.
  9. Lahirkan kemesraan kita sesama manusia kerana itu adalah haknya tapi jangan putus hati kita dengan ALLAH, ini adalah hak-NYA pula.
  10. Apabila rasa senang dengan pujian, rasa sakit dengan kehinaan menunjukkan kita ada kepentingan peribadi, tanda kita tidak ikhlas membuat kebaikan.

Saturday, 17 April 2010

Tanda2 bahagia dan Celaka

Nabi bersabda bahawa tanda bahagia itu ada 4 iaitu:
  1. Bilamana mendapatkan amanah ia bertindak adil.
  2. Kalau berjanji ia memenuhi
  3. Benar dalam bicara
  4. Bila berdebat tidak mencaci maki.

Sebaliknya tanda celaka ada 4 iaitu:

  1. Khianat dalam amanat
  2. Mengingkari janji
  3. Bohong bila bicara
  4. Mencaci maki bila berdebat

Menurut Syeikh Syahqiq Al-Balkhi r.a berkata bahawa tanda bahagia itu ada 5 iaitu:

  1. Hati yang lunak
  2. Banyak menangis (kerana ingat akan dosa)
  3. Zuhud dari dosa
  4. Tidak banyak lamunan
  5. Rasa malunya tinggi

Sebaliknya tanda celaka ada 5 iaitu:

  1. Hatinya keras
  2. Susah mengeluarkan aitr mata
  3. Mencintai dunia
  4. banyak lamunan
  5. Sedikit malunya

Awas! Riak itu Perangkap syaitan

Secara ribgkas, riak ertinya menunjuk- nunjuk. Riak dalam ibadah umpamanya, ialah memperlihatkan sesuatu ibadah atau amal kebajikan yang dilakukan kepada manusia dengan niat (walaupun amat sedikit) supaya diperhati, disanjungi atau dipuji.
Riak ada tiga tanda:
  1. Malas apabila bersendirian tetapi rajin apabila dihadapan orang lain
  2. Membanyakkan amal apabila dipuji
  3. Mengurangkan amal apabila dicela.

Orang yang beramal dengan riak tidak mendapat apa- apa pahala, malah berdosa pula. di akhirat kelak Allah berfirman kepada mereka yang berbuat riak:

" Pergilah kepada mereka, di mana jkamu mengerjakan amalmu untuk diperlihatkan kepada mereka di dunia. maka lihatlah, adakah kamu memperoleh balasan dari mereka?"

Wednesday, 14 April 2010

Jom Tamak2kan lah hatii....

Tamak...tamak..tamakkkk
haa..pasti kawan2 heran yer apa ler merapunya si kenari07 nie
ader ker disuruhnya tamak!....
hmm..relaks yer....tak dernya sy nak suruh tiru sifat tamakk
yang jadi sedara ngan syaitan tu...ish2 bukannn..
ini seruan saya utk kita mentamakkan diri kita kearah kebaikkan...
hmm..ikut kawan2 la setuju atau tidak engan kenyataan sy niee...

tamak2 yg nak sangat sy dan kawan2 miliki nie adalah...
Tamaknya kita dalam membanyakkan ibadat kepada Allah...
Hmm..mungkin kita banyak ibadat yg wajib saja..dalam hidupp..
Jomm kita tamakkan diri kita dengan melakukan ibadat2 sunat...
tak per mula ngan sikit...sy nie pun banyak lagi (ajak orang jer lebih huhuuhu)
....banyak lagi nak kena betulkan dan di top up...

Apakata kita cuba...lepasnie..buat solat sunat ba'diah ker..Qabliah...
tiap2 kali lepas solat....(nie pun jarang buat nie..Adooi)

Solat witir ker..tak per koman2 1 rakaat..janji kita cuba...
solat tahajjud...2 rakaat tak per sikit..tapi kita cuba kan..
lama2 kita tamak la nak buat bagi banyak...

Biarlah hati kita ini tamak untuk membuat amal kebajikan...
tak rugi kawan2...

Dahh lama rasanya kita dok tamak dunia...
Tgk ja la bila dapat gaji...
oooo yg nie nak beli...ishh ..yg tu nak jugak....
la yg elok juga...ermmm beli semua la..
tak pa2 tak cukup duit boleh hutang dulu...
Adoooi2..tu dia punya la tamaknya kita pada dunia..

Mulai sekarang..udah2 la...
nak beli baju baru...tgk balik dalam almari ...
hmm..baju aku tu blh pakai lagi...
nak tukar perabot baru...ermm...tanya balik diri..
boleh bawa akhirat ker peraboot aku nie...
kalau boleh bawa akhirat ..beli la banyak2...

Jomm kita sekarang...bila buat sesuatu...
pastikan akhirat tetap dalam perhintungan fikiran kita..
Infaq nie...banyak faedahh...apa kata duit kita yang lebih dari belanjaan wajib..
dermakan kat mana tempat yg sesuai...
pada orang2 yang memerlukan...
buat la kenduri sekali sekala....
belanja keluarga..pahala ooooo.....jamu keluarga..

Pie solat jemaah bagi kaum lelaki tu....
tabungkan banyak..hulurlah..tak kira kupang ker..ringgit ker..
janji ikhlass...
memang mula2 sikit lama rasa tamak dalam diri nak bersedekah..
pasti lepas tu kita up sikit....
alang2 utk bekalan akhirat biaq banyak....

satu lagi..jom la kita tamakkan dirikita untuk menambah ilmu pengetahuan...
Ishh..banyak sungguh ilmu....tak tergalas..
jom2 kita tamak2kan diri...
mana2 ada pengajian kita pie..
ada ceramah kita pie...
ada tazkirah kita pieee..
biaq la sampai kita dapat title gila ilmu.....
tak pa.....ingat senang nak dapat title tu...
Kita gila ilmu bukan untuk apa...
utk kita juga..demi mendidik diri...kaum keluarga
dan juga bangsa....

Hmm..inie jer la coletah sy tentang tamak....bukan per...Cuba kita ingat balik
hadis nabi ada kata...

Bila mati seseorang anak adam itu...habis terputus segala amalannya
melainkan 3 perkara....Ilmu yang bermanfaat...sedekah jariah...dan
doa anak yg solehhh...

Sama2 lah kita berhijrah ke arah kebaikkan...
Anda bleh, saya Boleh, dan semua Orang boleh InsyaAllah....

Video utk tontonan anda sekadar selingan....

video

Sunday, 11 April 2010

Malam yang sepi...ayuhh kita sujud kepada-Nya


Maaf yer info nie sy Copy dari
blog Ustaz saya (ustaz Hasin)...
moga2 dapat dikongsi bersama...

Berikut adalah cara solat malam:

1. 8 rakaat solat Lail ( 2 rakaat satu salam, bermakna 4 solat)
- Solat yg pertama:-
-Rakaat pertama, selepas al Fatihah, baca al Ikhlas 1X-
-Rakaat ke dua, lepas al Fatihah, baca al Kafirun 1X-
-3 solat Lail yg seterusnya, boleh baca apa2 surah lepas al Fatihah

2. Solat Syafa':(solat 2 rakaat)
-Rakaat pertama, lepas al Fatihah, baca an Naas 1X
-Rakaat kedua, lepas al Fatihah, baca al Falaq 1X

3. Solat witr:
Satu rakaat, lepas al Fatihah, baca al Ikhlas 3X, al Falaq 1X, an Naas 1X


Keseluruhannya, solat malam ada 11 Rakaat solat

Lebih2 banyak info yang anda nak tau blh ziarah blog ustaz saya....Sila "o " sila
sila klik sini: (http://erafitan.blogspot.com/)

Jom..kita jadi..muslim yg Prihatinnn!!!

Hmmm...macam2 yg Israel buat kat Palestin...kejam..ganas..
tak berhati perut..dan argghhhh...macam2 la yg semuanya teruk2 berlaka.....Gerammm..sangat2... dish3!..aku hanya mampu tumbuk angin

Tapi tak mampu nak g berperang...
Ya Allah yg ku mampu hanya berdoa untuk kesejahteraan
saudara2 seagamaku.... agar mereka terus dipelihara..dan terus berjuang...
InsyaAllah aku takkan lupakkan saudaraku didalam setiap doaku...

Dan satu lagi...haa..ini la..satu lagi usaha yg mampu saya dan saudara2 seIslam lain..boleh buat...jomm kita cuba dan paksakan diri untuk boikot2 barang2 keluar Israel Laknatullah.....kita lemahkan ekonomi mereka.

Tunggu aper lagi..Ayuh kita mula sekarang..Esok??...dahhh kira lambattt tu....now! now! Anda boleh!..saya boleh!...Semua Orang bolehhh.....

Haaaa...tak tau aper barangnya.....?????
hmmmm tgk betui2 kat bawah nie....


Positive.....Thinking...Positive.....

Macam2 yang terjadi di dalam hidup kita...
Ada suka ada duka.....tapi itulah hidup....
Jika tiada kedua- duanya suka dan duka...
TAK berwarna- warnilah hidup kita...

Hmm..ikut2nya bila kita dilanda...masalah...berfikiranlah positif...
Mungkin itulah caranya Allah mendidik kita
untuk menjadi seorang yang matang...

Hmmm...kita ditemukan dengan orang yang salah...fikir positif la...
mungkin kitalah insan terpilih yang dipilih oleh Allah untuk merubahnya....

Apasal ha..aku nie selalu sangat sakitttttt...
tak abis2..Sangka baik....mungkin dengan sakit inilah
kafarrah kepada segala dosa2 yang kita lakukan...

Kita pohon kepada Allah..moga diberikan hati yang baik..
akhlak yang baik...dan menjadi hamba yg Taat....dan bertakwa....
Mungkin denga ujian2 hidup inilah cara Allah mendidik kita menjadi...Hamba yang memiliki hati yang baik...akhlak yang baik...hamba yang baik dan hamba yang bertakwa...InsyaAllah...Berfikiranlahh...positif.
Jiwa tenang....Insyallah..kebahagiann menjadi milik kita...Letakkan Allah dihati....

Semua dugaan pasti dapat dilalui....


Bahayanyaa....SIFatTTT marahhh....Adooiii!


Banyak kes rumah tangga bercerai, berantakan sebab marahh....
Anak bunuh mak, bunuh ayah...sebab marah....
putus kawan, bunuh kawan.... sebab mrah...
Murid pancitkan tayar kereta guru...pun sebab marah....Lembu di beri makan racun...pun sebab marahhh...macam2 la lagi kejadian se.ab marahh...
Cth cerita tentang bahanya marah nie:
Sepasang suami isteri warga emas...bercerai dek disebabkan hanya isteri terlupa letakkan garam dalam gulai...Aduuhhh...terus ditalak 3....last2 sekarang...si suami..jadi cam ayam berak kapur....Itulah bahayanya marah..
Kepada sesiapa yg memmpunyai sifat marah nie...cuba2 la latihkan diri untuk jadi seorang yg lebih sabar....bersifat baik dan positif spt lemah lembut, baik hati, dan tenang..
Sebenarnya rugi orang bersifat pemarah nie....kawan takutt...nila buat salah pun orang malas nak tegur..
Rugi2, abis perluang nak jadi manusia yang baik...
Ada petua untuk kurangkan sifat marah nie..
Antaranya amalkan baca surah Taha ayat1-5....
Banyakkan selawat...berzikir.....dan banyak lagi la.....
banyak2 berdoa kepada Allah agar dijauhi..sifat tercela ini....
ha cuba klik sini..ada lg petuanya....http://anakmelayu.com/blogs/blog.php?id=75963
YG PASTI BUANG LA SIFAT MARAH.....
RUGI DAN AMAT RUGI ORANG YANG MEMPUNYAI SIFAT MARAH............
INGAT MARAH LAWANNYA SABAR.............JOMM KITA BERUSAHA SABARKAN DIRI....
Anda boleh...saya bolehhh.....semua Bolehhh....InsyaAllah....
Allahumma Amiin..