Wednesday 28 April 2010

Syurga itu Di bawah tapak kaki Ibu

Nabi S.a.w bersabda yg bermaksud:
"Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa dan
kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan Ibubapa."
(hadith Riwayat at-Tarmizi)

Why Allah mengangkat martabat ibu bapa? Because ibu dan bapa sgt besar jasanya kepada kita. Tidak ada manusia di muka bumi ini yg yang lebih besar jasanya kepada kita. Dgn susah payah ibu kita mengandung dan melahirkan kita semua. kemudian ibu bapa kita jugalah yg mengasuh, membesarkan, mendidik dan mencukupkan segala keperluan. Semua itu dilakukan dengan ikhlas dan dengan penuh kasih sayang.

Namun seorang ibu....

Oleh itu pengorbananan seorang ibu sukar dinilai dengan wang ringgit mahupun harta benda.Kesulitan semasa hamil, kesakitan yg dialami takala melahirkan kita dan pelbagai cabaran membesarkan, mengasuh serta mendidik anak dihadapi dengn penuh tanggungjawab dan pasrah pada Illahi. Demi kelangsungan hidup si anak, ibu sanggup mengadai nyawa memberikan yg terbaik bagi kesejahteraan permata hatinya.

Maka, apakah memadai jasa dan pengorbanan seorang itu hanya sekadar dihayati dan dikenang semasa Menyambut Hari Ibu saja????

sudah semestinya tidakkkkkkkkkkk.......tetapi hari Ibu adalah sambutan sepanjang hayat...bila2 masa sahaja dan di mana jua dia berada....

Sabda Rasulullah Bermaksud:
"Dua kejahatan yang disegerakan balasan di dunia ialah zina
dan menderhaka kepada ibu bapa".
(Hadith riwayat at-Tarmizi)

No comments:

Post a Comment