Wednesday, 14 April 2010

Jom Tamak2kan lah hatii....

Tamak...tamak..tamakkkk
haa..pasti kawan2 heran yer apa ler merapunya si kenari07 nie
ader ker disuruhnya tamak!....
hmm..relaks yer....tak dernya sy nak suruh tiru sifat tamakk
yang jadi sedara ngan syaitan tu...ish2 bukannn..
ini seruan saya utk kita mentamakkan diri kita kearah kebaikkan...
hmm..ikut kawan2 la setuju atau tidak engan kenyataan sy niee...

tamak2 yg nak sangat sy dan kawan2 miliki nie adalah...
Tamaknya kita dalam membanyakkan ibadat kepada Allah...
Hmm..mungkin kita banyak ibadat yg wajib saja..dalam hidupp..
Jomm kita tamakkan diri kita dengan melakukan ibadat2 sunat...
tak per mula ngan sikit...sy nie pun banyak lagi (ajak orang jer lebih huhuuhu)
....banyak lagi nak kena betulkan dan di top up...

Apakata kita cuba...lepasnie..buat solat sunat ba'diah ker..Qabliah...
tiap2 kali lepas solat....(nie pun jarang buat nie..Adooi)

Solat witir ker..tak per koman2 1 rakaat..janji kita cuba...
solat tahajjud...2 rakaat tak per sikit..tapi kita cuba kan..
lama2 kita tamak la nak buat bagi banyak...

Biarlah hati kita ini tamak untuk membuat amal kebajikan...
tak rugi kawan2...

Dahh lama rasanya kita dok tamak dunia...
Tgk ja la bila dapat gaji...
oooo yg nie nak beli...ishh ..yg tu nak jugak....
la yg elok juga...ermmm beli semua la..
tak pa2 tak cukup duit boleh hutang dulu...
Adoooi2..tu dia punya la tamaknya kita pada dunia..

Mulai sekarang..udah2 la...
nak beli baju baru...tgk balik dalam almari ...
hmm..baju aku tu blh pakai lagi...
nak tukar perabot baru...ermm...tanya balik diri..
boleh bawa akhirat ker peraboot aku nie...
kalau boleh bawa akhirat ..beli la banyak2...

Jomm kita sekarang...bila buat sesuatu...
pastikan akhirat tetap dalam perhintungan fikiran kita..
Infaq nie...banyak faedahh...apa kata duit kita yang lebih dari belanjaan wajib..
dermakan kat mana tempat yg sesuai...
pada orang2 yang memerlukan...
buat la kenduri sekali sekala....
belanja keluarga..pahala ooooo.....jamu keluarga..

Pie solat jemaah bagi kaum lelaki tu....
tabungkan banyak..hulurlah..tak kira kupang ker..ringgit ker..
janji ikhlass...
memang mula2 sikit lama rasa tamak dalam diri nak bersedekah..
pasti lepas tu kita up sikit....
alang2 utk bekalan akhirat biaq banyak....

satu lagi..jom la kita tamakkan dirikita untuk menambah ilmu pengetahuan...
Ishh..banyak sungguh ilmu....tak tergalas..
jom2 kita tamak2kan diri...
mana2 ada pengajian kita pie..
ada ceramah kita pie...
ada tazkirah kita pieee..
biaq la sampai kita dapat title gila ilmu.....
tak pa.....ingat senang nak dapat title tu...
Kita gila ilmu bukan untuk apa...
utk kita juga..demi mendidik diri...kaum keluarga
dan juga bangsa....

Hmm..inie jer la coletah sy tentang tamak....bukan per...Cuba kita ingat balik
hadis nabi ada kata...

Bila mati seseorang anak adam itu...habis terputus segala amalannya
melainkan 3 perkara....Ilmu yang bermanfaat...sedekah jariah...dan
doa anak yg solehhh...

Sama2 lah kita berhijrah ke arah kebaikkan...
Anda bleh, saya Boleh, dan semua Orang boleh InsyaAllah....

Video utk tontonan anda sekadar selingan....

video

No comments:

Post a Comment